Pravično bi bilo da je plaća u HEP-u od 1.1.2024. veća:
0%
15%
30%
45%
60%
Rezultati | Arhiva
 
Aktualnosti
 
 
- Zahtjevi sindikalnih središnjica za novu sliku Hrvatske
 
  • Zagreb, 21. listopad 2009.

    Svih pet sindikalnih središnjica, uključujući i našu, predstavili su svoje zahtjeve Vladi RH na sastanku s premijerkom, gđom Jadrankom Kosor, u srijedu 21. listopada. Niz sindikalnih zahtjeva smjera na veliko pospremanje u društvu radi radikalne promjene slike naše zemlje. ~ Tražimo dostojanstvo, pravdu i razvoj za naše građane. Tražimo zemlju u kojoj niti jedan čovjek nije iznad zakona, zemlju u kojoj se poštuju propisi i vlastita pravila, zemlju u kojoj se isplati raditi, učiti i poduzimati. Tražimo preuređenje Hrvatske po uzoru na nordijske zemlje (tj. konkurentnost na tržištu i solidarnost u društvu).
    Bude li Vlada ozbiljno pristupila razgovorima o našim zahtjevima s njom ćemo raditi za stolom i ugovoriti socijalni pakt, s jasno definiranim rokovima za realizaciju svake etape pakta. Ne bude li ova Vlada to mogla, sindikati će se za iste ciljeve boriti s građanima na ulici. Prvi sastanak na tu temu bio je relativno ohrabrujući, dogovoren je način pregovaranja oko pojedinih tema, a i zahtjevi vezani oko Zakona o radu su od strane Vlade RH prihvaćeni. Upoznajte se s našim zahtjevima.

    PRVI RADNI PRIJEDLOG za žuran sastanak s predsjednicom Vlade radi izrade Socijalnog sporazuma

    POLAZNI ZAHTJEVI SINDIKALNIH SREDIŠNJICA
    s prijedlogom rokova

    1. Donošenje izmjena Zakona o radu koje će jamčiti poboljšanje položaja radnika u praksi: posebice ograničavanje rada na određeno vrijeme. Ugovori na neodređeno vrijeme moraju ostati/biti temeljni oblik zapošljavanja te ograničavanje tjednog rada na najviše 48 sati, uključujući prekovremeni rad!
    rok: listopad 2009
    2. Utvrđivanje akcijskog plana i primjenu hitnih mjera za rješavanje problema unutarnje nelikvidnosti koja prijeti blokadom ukupne poslovne aktivnosti i daljnjem gubitku radnih mjesta u proizvodnji.
    rok: listopad 2009
    3. Promptna naplata svih poreza koje državni i privatni kapital nije platio državnom proračunu radi nužnog ukidanja kriznog poreza na plaće i mirovine i povrata stope PDV-a na 22 posto, a svakako promptno ukidanje istih po prvim znacima ekonomskog oporavka. Istovremeno je potrebno provesti štednju na rashodovnoj strani Državnog proračuna, bez zahvata u plaće i mirovine, a posebno ukidanjem svih privilegija, s ciljem održanja kupovne moći građana, poticanja proizvodnje i smanjenja sive ekonomije i porezne evazije.
    rok: do kraja 2009
    4. Smanjivanje javne potrošnje i stavljanje rashoda države u 2010. godini u održive okvire
    - ukidanje bespovratnih potpora osim onih koje su usmjerene na unapređivanje znanja, inovacija i razvoja;
    - plan smanjivanja i ukidanja subvencija neuspješnim proizvodnjama, tj. preispitivanje sustava subvencija i njihovo usmjeravanje na proizvođače koji, sukladno razvojnim ciljevima, mogu za sobom „povući“ druge proizvodnje i gospodarske aktivnosti te bitno pridonijeti ukupnom razvoju RH (dodatno, potrebno je uspostaviti efikasni nadzor korištenja subvencija kao i indikatore praćenja njihovih učinaka kako bi se nove mjere bolje „ciljale“);
    - smanjivanje broja jedinica lokalne samouprave u skladu s principom racionalne organizacije u funkciji potreba građana.
    - reformiranje javne uprave i javnih službi te racionaliziranje njihova poslovanja u prvome redu boljom organizacijom, informatizacijom i međusobnim umrežavanjem;
    - smanjivanje sredstava iz Proračuna za vjerske zajednice i promjena modela njihova financiranja uvođenjem crkvenog poreza;
    - preispitivanje načina financiranja i pomoći Hrvatima u BIH;
    - preispitivanje svih državnih investicijskih projekata;
    - revidiranje popisa branitelja te dovođenje razine njihovih povlastica u sklad s mogućnostima države odnosno u sklad sa socijalnim pravima drugih posebno štićenih kategorija građana;
    - žurno ukidanje povlaštenih mirovina i njihovo vraćanje pod opći propis;
    - interventno oporezovanje kapitala na način da kapital na jednaki način snosi teret zatvaranja proračunskog jaza i izlaska iz krize kao što je to snosio i rad (vidi dio o poreznom sustavu);
    - provođenje dubinske analize poslovanja svih javnih poduzeća, na nacionalnoj i lokalnoj razini, od zapošljavanja, preko davanja različitih pomoći i sponzoriranja, do upravljanja nekretninama i dr. kako bi se otkrile i zatvorile „rupe“ nekontroliranog „curenja“ novca, krađa i korupcije ...).
    rok: do donošenja državnog proračuna
    5. Ukidanje školarina na fakultetima za sve studente koji uredno izvršavaju svoje obaveze. I uvođenje kredita za financiranje ostalih troškova studija.
    rok: donošenje zakona do kraja 2009,
    stupanje na snagu za iduću školsku godinu
    6. Smjesta utvrditi nove odvjetničke tarife prihvatljive građanima u skladu sa zaključcima GSV-a te preispitati javno-bilježničke ovlasti i tarife.
    rok: listopad 2009
    7. Zahtjevati ispunjenje obaveze Vlade RH prema zakonskim odredbama o minimalnoj plaći i dogovor sa sindikatima o premošćivanju postojećeg nepoštivanja propisa i dogovora.
    rok: listopad 2009
    8. Konačno regulirati rad nedjeljom u skladu sa zaključcima GSV-a.
    rok: do kraja 2009

    U DALJNJEM RADU NA SOCIJALNOM SPORAZUMU VALJA RASPRAVITI I DOGOVORITI SLJEDEĆE PRIJEDLOGE KAO SINDIKALNE ZAHTJEVE
    Svaki od ovih zadataka mora imati svoje etape, rokove i nositelje te definirane zadatke Vlade, sindikata i poslodavaca u svakoj od etapa.
    9. Uspostaviti novu ekonomsku politiku na načelima nordijskog modela što znači:
    - smanjena uloga države u gospodarstvu, jačanje tržišne regulacije (u mjeri i na način prisutan u skandinavskim zemljama), s ekonomskim kriterijima cijena ali zato snažnom socijalizacijom svih tržišnih posljedica u društvu, radi zaštite siromašnijih i slabijih;
    - osigurati bolju iskoristivost prirodnih resursa s posebnim naglaskom na njihovo očuvanje kao javnog dobra (bez privatizacije), razvijati obnovljive izvore energije i nove čiste tehnologije,
    - transparentnost javnih financija
    - temeljita reforma državne statistike radi zadovoljenja analitičkih potreba društva i države,
    10. Uspostaviti novu poreznu politiku (jednako opteretiti i rad i kapital).
    - redefinirati tzv. namjenske poreze, mirovinski i zdravstveni doprinos, te doprinos za zapošljavanje važno posebno analizirati sa socijalnim partnerima.
    - ublažavanje poreznih tereta za kapital koji se vraća u proizvodnju;
    - oporezivanje kapitalne dobiti, dividendi i interventno povećanje poreza na dobit za 3% sumjerljivo i na rok na koji je kriznim porezom oporezovan rad;
    - oporezovati prodaju poduzeća te lokalni porez za prenamjenu djelatnosti poduzeća;
    - uvođenje poreza na bogatstvo, poreza na nekretnine koje nisu u stambenoj ili proizvodnoj funkciji, poreza na imovinu čije se porijeklo ne može dokazati te poreza na nasljeđe iznad određenog cenzusa;
    - uvođenje poreza prilikom revalorizacije zemljišta (kada se povećava vrijednost zemljišta koje ulazi u građevinsku zonu);
    11. Pretvorba i privatizacija
    - uspostaviti sustav dokazivanja porijekla imovine
    - oduzimanje sve imovine za koju se u sudskom postupku dokaže kao nelegalno stečena
    - oporezovati znatno jače imovinu za koju se ne može dokazati porijeklo
    - u nastavku privatizacije postići društveni konsenzus o modelu, uz aktivno sudjelovanje socijalnih partnera.
    - restrukturiranje Hrvatskog fonda za privatizaciju;
    12. Uspostavu politike plaća na načelima pravednosti:
    - uklanjanje anomalija u plaćama
    - jedinstveni sustav plaća u državnom i javnom sektoru, na državnoj i lokalnoj razini
    - sustav plaća u javnom sektoru koji razlikuje uspješan od nesupješnog rada.
    - jačanje sustava kolektivnog pregovaranja o plaćama, osobito sektorskog, osobito u privatnom sektoru.
    13. Nova poljoprivredna politika
    - proizvodnja jeftinije hrane i podizanje konkurentnosti hrvatske prehrambene industrije na svjetskom tržištu
    - uspostaviti sustav poticaja sukladan standardima Europske unije ali istovremeno uspostaviti institucije nadzora nad njihovim korištenjem te sustav sankcija nad onima koji sredstva nepravilno koriste
    - poticati okrupnjavanje obradivih površina i poticanje zadružne proizvodnje
    - otvaranje hladnjača i druge nužne inforastrukture
    - otkloniti sve administrativne prepreke koje onemogućavaju provođenje velikih javnih projekata (melioracija, sustavi navodnjavanja i odvodnjavanja, sustavi obrane od tuče) za koja se mogu iskoristiti sredstva predpristupnih fondova EU.
    14. Politika zapošljavanja
    - redefinirati sustav naknada za nezaposlene, vezati za poticajnost za traženje posla i volontersku aktivnost
    - politika zapošljavanja s jasno artikuliranim ciljem povećanja zaposlenosti na razinu predviđenu Lisabonskim ugovorom u primjerenom roku;
    15. Reforma mirovinskog sustava
    - ukidanje povlaštenih mirovina i njihovo vraćanje pod opći propis;
    - rješavanje položaja umirovljenika koji će mirovine ostvarivati samo iz I stupa;
    - riješiti problem umirovljenika koji su dobrovoljno ušli u II. mirovinski stup tako da im se omogući povratak u I. mirovinski stup ako je to za njih povoljnije;
    - uvođenje zasebnog instituta prava na mirovinu temeljem punoga radnoga staža te osiguranje takve visine mirovine koja će odgovarati činjenici da je radnik proveo u radnom odnosu puni radni vijek.
    - najnižu mirovinu za 30 godina staža utvrditi u visini od najmanje 40% prosječne plaće;
    - izmijeniti formulu za usklađivanje mirovina i uvesti onu koja će omogućiti postepeni rast mirovina u odnosu na prosječnu plaću
    - mirovine koje nisu iz radnog odnosa isključiti iz mirovinskog sustava i nadomjestiti određenim davanjima socijalnog karaktera,
    - dodatak na mirovine tzv. novih umirovljenika uključiti u mirovinsku osnovicu kao mirovinu.
    16. Reforma zdravstvenog sustava
    - hitno zaustaviti komercijalizaciju sustava
    - zaustavljanje prelijevanja javno-zdravstvenog novca u privatne džepove
    - jačati javno zdravstvo provođenjem davno obećanog «velikog pospremanja« sustava (informatizacija, standardizacija usluga i kategorizacija bolnica) uz stavljanje naglaska na preventivu i široku cjenovnu, teritorijalnu dostupnost zdravstvenih usluga,
    - unapređenje primarne zdravstvene zaštite,
    - zabrana istovremenog rada liječnika u javnom i privatnom zdravstvu
    - najstroža zabrana donošenja i primanja poklona u bolnici, kao i najstrože pravno sankcioniranje prikrivene ucjene nematerijalnim uslugama pacijenata)
    - jačanje odgovornosti i obaveza u radu zdravstvenog osoblja (u primarnoj zdravstvenoj zaštiti radni dan traje od 3,5 do 4,5 sata a za strpljivi razgovor s pacijentima nikada nemaju vremena)
    - ukidanje dodatnog doprinosa za zdravstvo od 3% za umirovljenike
    - jačanje odgovornosti i edukacije o komunikaciji i humanom pristupu pacijentima.
    17. Reforma obrazovnog sustava
    - integracija i modernizacija sveučilišta
    - nagrađivanje u korelaciji s kvalitetom rada nastavnika
    - osigurati besplatne udžbenike prema dohodovnom a ne statusnom položaju obitelji
    - pojačane investicije u gradnju škola, đačkih i studentskih domova
    - unaprijediti sustav obrazovanja odraslih uvođenjem mjera koje će poslodavce i radnike poticati na sudjelovanje u dodatnom osposobljavanju te stvaranjem uvjeta za priznanje neformalnih oblika učenja
    - porezne olakšice građanima i poslodavcima za ulaganje u obrazovanje.
    18. Nova administrativna podjela RH
    - preispitati broj općina, gradova i županija radi ostvarenja optimalno racionalnog ustroja te ustroj regija po europskim kriterijima;
    19. Reformu javne uprave i pravosuđa
    - napraviti temeljitu analizu javne uprave radi provedbe mogućih racionalizacija
    - urediti sustav plaća koji potiče kvalitetu rada u državnoj upravi
    - kod reforme pravosuđa jačati odgovornost sudaca
    - unaprijediti sustav mirnog rješavanja radnih sporova;
    20. Borba protiv korupcije (detekcija ključnog uzroka: predominantna uloga Države)
    - smanjivanjem uloge države u gospodarstvu,
    - zakonska zabrana sofisticiranih oblika korupcije u javnom sektoru – pokloni u ime zahvale,
    - ukidanja partijskih imenovanja na funkcije u državnim institucijama i poduzećima.
    21. Ozbiljna demografska politika i zaštita dostojanstva starijih i nemoćnih
    - investicije Države u masovnu gradnju vrtića
    - razviti sustav oblika pomoći u kući starima i nemoćnima
    - investicije države u domove za stare i nemoćne.
    22. Ukidanje povlastica i privilegija
    - zaustaviti kupovinu pojedinih kategorija birača zajedničkim sredstvima svih poreznih obveznika
    - uspostava transparentnog sustava socijalne pomoći ugroženih kategorija građanja i jačanje institucija neovisnog nadzora
    - dovođenje socijalnih primitaka povlaštenih kategorija u sklad s primicima ostalih.


    MHS
    SSSH
    NHS
    URSH
    HUS


    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    Vijest 2.

    Stajališta Matice glede sindikalnih prosvjeda i stanja u zemlji, sa zahtjevima prema Vladi RH

    Sindikalna središnjica Matica hrvatskih sindikata, u čiji rad je uključen i TEHNOS, na sastanku Malog vijeća 15. rujna 2009. godine donijela je stajališta o stanju u zemlji. Ova stajališta nastojat će se s ostalim sindikalnim središnjicama oblikovati u skup zahtjeva prema Vladi RH.
    Matica smatra da je u zemlji potrebno hitno promijeniti smjer i narav Vladine politike.
    Sindikati trebaju imati veoma aktivnu ulogu u rješavanju bitnih i strateških problema s kojima se zemlja suočava te sudjelovati u industrijskim akcijama s takvim ciljem.
    Sindikati trebaju oblikovati i dogovoriti skup zahtjeva s rokovima ispunjenja, započeti dijalog o njima s Vladom i po potrebi organizirati metode pritiska, prosvjede i na koncu generalni štrajk ako se zahtjevi ne prihvate i rokovi ne ispune.
    Zahtjevi trebaju ići u pravcu stvaranja potpuno nove slike Hrvatske, čovječnije, razvijenije i uređenije. Stoga, Matica predlaže sindikalnim središnjicama skup zahtjeva, koji se mogu svesti na sljedeće:
    1. smanjivanje javne potrošnje
    • smanjivanjem subvencija neuspješnim proizvodnjama
    • ukidanje bespovratnih potpora
    • smanjivanjem općina i novi regionalni ustroj RH
    • reforma javne i državne uprave
    • reforma javnih službi u pravcu racionalizacije sustava i jačanja odgovornosti
    • integracija sveučilišta
    • preispitivanje razine financiranja Crkve i izdataka u BiH
    • preispitivanje svih investicijskih projekata u kojima je prisutna država
    2. revizija broja braniteljskih statusa i prava s njima povezanih
    3. reforme u pojedinim sektorima državne proizvodnje (poljoprivreda, željeznica, elektroprivreda itd),
    4. jedinstveni sustav plaća u javnom sektoru koji razlikuje uspješan od neuspješnog rada
    5. hitnu reformu poljoprivrede, ukidanje subvencija po hektaru, imperativno okrupnjivanje proizvodnje (zadružna proizvodnja kao rješenje)
    6. ukidanje školarina u visokom obrazovanju
    7. regulaciju rada nedjeljom
    8. regulaciju odvjetničkih tarifa
    9. uvođenje poreza na imovinu,
    10. povećanje poreza na dobit za 3%,
    11. uvođenje poreza na isplatu dividendi (kapitalna dobit),
    12. uvođenje poreza na nasljeđe
    13. ukidanje kriznog poreza i vraćanje PDV-a na 22% čim se pojavi prvo tromjesečje rasta BDP-a više od 2%.
    14. izjednačavanje plaća u državnoj i lokalnoj upravi.
    15. provedbu svih mjera koje je Vlada do sada već najavila (sređivanje stanja i plaća u državnim poduzećima, povlaštene mirovine, braniteljske mirovine).
    16. obračun s korupcijom u državnim poduzećima i javnoj nabavi
    17. jačanje tržišnih zakonitosti u gospodarstvu i socijalizacija tržišnih posljedica u društvu (tržišno gospodarstvo da, tržišno društvo ne)
    18. ozbiljna demografska politika koja uključuje investicije u dječje vrtiće.

    Matica neće sudjelovati u sindikalnim aktivnostima ako se one budu odnosile na mjere reaktivnog karaktera (krizni porez, povećanje stope PDV-a) kojima je Vlada nastojala pravičnije rasporediti teret krize i na kratki rok osigurati isplatu mirovina, plaća i socijalnih naknada. Prosvjed protiv takvih mjera ili prosvjed u korist najbolje plaćenih sredina u zemlji nemaju šanse za ozbiljnu mobilizaciju masa.
    Matica će zastupati takav pristup u razgovorima s drugim središnjicama i sudjelovati samo u sindikalnim aktivnostima s jasno postavljenim ciljevima koji mogu promijeniti sliku naše zemlje.
 
Vijesti
  TEHNOS aktualnosti
12/26/2023
12/26/2023
12/26/2023
12/25/2023
11/21/2023
10/31/2023
10/10/2023
8/14/2023
7/19/2023
6/6/2023
5/23/2023
4/20/2023
3/30/2023
3/30/2023
3/18/2023
3/18/2023
3/5/2023
2/23/2023
2/19/2023
10/19/2022
8/12/2022
6/6/2022
6/2/2022
5/1/2022
12/14/2021
11/19/2021
1/27/2021
1/19/2021
1/15/2021
4/15/2020
 
  Sva prava pridržana A design